Yrkanden

Alla beslut i Suffra hanteras genom yrkanden.

All överliggande dokumentation, t.ex. motioner och propositioner, delas utanför mötessystemet men besluten kopplade till dem läggs in i suffra som yrkanden.

Ett yrkande representerar ett av ofta flera val där, om mötet röstar bifall, organisationen åtar sig att följa yrkandets linje. Yrkanden täcker allt från motionssvar till nomineringar för styrelsepostitioner.

Formatet på ett yrkande är traditionellt att yrkandetexten startar med ett "ATT:" och formateras därefter (t.ex: "ATT: anse motionen besvarad").

Yrkandeöversikten

När du klickar på "yrkanden" under Översiktskategorin i menyn kommer du till Yrkandeöversikten.

Här finner du mötets yrkanden listade, grupperat per dagordningspunkt.

Bli inte orolig om en dagordningspunkt saknas i listan; endast dagordningspunkter som innehåller yrkanden visas i yrkandeöversikten.

Längst upp på översikten finner du två flikar där du kan växla mellans mötets samtliga yrkanden och dina egna inlämnade yrkanden:

Yrkandeöversiktens två flikar, samt "Lämna Yrkande"-knappen

I det övre högra hörnet finner du i båda flikarna även en "Lämna Yrkande"-knapp, Se: Lämna yrkande i deltagarvyn.

Samtliga yrkanden

Under fliken "Samtliga Yrkanden" ser du mötets alla yrkanden:

Översikt över alla mötets yrkanden

Mina yrkanden

Växlar du till fliken "Mina Yrkanden" så ser du endast de yrkanden som lämnats in av dig.

Översikt över alla dina egna inlämnade yrkanden på mötet

Yrkandeinformation

Vissa delar av informationen för ett yrkande syns flaggat direkt på yrkandet:

Ett yrkande med statusen "Bifallen" samt tilldelad kategori och yrkandetagg

Status

Alla yrkanden har en status: Till och med ett nytt yrkande som ännu inte är hanterat har status "Kommande", även om detta inte syns skyltat på yrkandet.

Status signalerar resultatet från när ett yrkande hanterats av mötet. Den ändras t.ex. automatiskt till status "bifallen" om yrkandet röstas igenom i en omröstning.

Ett yrkandes status syns som en banderoll i botten på yrkandet.

Kategori

Vid tillfällen då mötet ska hantera en stor mängd yrkanden finns möjligheten för presidiet att tilldela en kategori till yrkanden. Yrkanden inom samma kategori grupperas tillsammans under varje dagordningspunkt.

Yrkandetaggar

Presidiet kan även skapa taggar för att på olika sätt markera upp yrkanden. Ett exempel är den automatiska taggen "Inkommet efter yrkandestopp" som kan aktiveras att tilldelas alla yrkanden som lämnats in efter en viss tidpunkt.

För en djupare genomgång av yrkandeinformationen se avsnittet: Ordförandevy/Yrkanderutan ->

Hantera yrkanden

I båda flikarna kan du klicka på ett yrkande för att öppna det i en egen ruta.

Ett yrkande i fokus

Dra tillbaka eget yrkande

Om det är ditt eget yrkande så ser du knappen i nedre hörnet på det fokuserade yrkandet. Trycker du på knappen och godkänner så markeras ditt yrkande som tillbakadraget i systemet. Denna status signalerar att yrkandet inte längre ska hanteras av mötet.

Editera yrkande

Har du ordföranderättigheter ser du även även knappen . Trycker du på editera-knappen så öppnas Editera Yrkande-rutan för yrkandet där du kan göra ändringar.

Bifall-Avslagsyrkanden aktiverat

Några få organisationer använder sig av funktionen Bifall-Avslagsyrkanden som kan aktiveras i inställningarna.

Är funktionen aktiverat får alla yrkanden knappar där mötesdeltagare kan visa hur de personligen ställer sig till ett yrkande. Resultaten räknas automatiskt ihop och uppdateras löpande i yrkandet.

Funktionen låter mötet få en överblick var konsesus ligger runt ett yrkande.

Knapparna kommer i två varianter:

Yrka bifall/Avslag

Här samlar man in både vilka som är för och emot ett yrkande.

I ett möte där alla har rösträtt kan denna variant av funktionen även användas för att dra ner på identiska bifallsyrkanden genom att ett allmänt bifallsyrkande skickas in som deltagarna sedan får yrka bifall till.

Stödja yrkanden

Varianten "Stöd Yrkande" fungerar lite som "like"-funktionen i sociala medier där man helt enkelt bara visar sitt stöd till yrkandet.

Några organisationer har använt denna funktione för att, via antal stödjande, avgöra vilka ämnen de ska prioritera efter t.ex. ett åsiktstorg.

Last updated